Sıkça Sorulan Sorular

Sezonluk koruma için zehirli boyayı kaç kat uygulama yapmak gerekir?

Zehirli boyayı min. 2 kat uygulama olarak tavsiye etmekteyiz, her katta 50 mikron kuru film kalınlığı (100 mikron yaş film kalınlığı), toplamda 100 mikron kuru kalınlığa ulaşılır (200 mikron yaş kalınlık). Bir sezondan uzun süre koruma için 3 kat, toplamda 150 mikron kuru film kalınlığı (300 mikron yaş film kalınlığı) şeklinde uygulama tavsiye etmekteyiz.

Zehirli boyanın etkisini artırmak için ilave malzeme kullanılabilir mi?

Zehirli boyalar koruma özelliklerini sağlayabilmeleri için birçok farklı kimyasal ile güçlendirilmiş ürünlerdir. Mevcut halleriyle, etkinlikleri test edilmiş ve performansları kanıtlanmış ürünlerdir. Ayrıca katkı katmaya gerek yoktur. Zira atılacak ekstra katkılar, boya içerisinde çökme, kesilme, ayrıştırma gibi sorunlara yol açabilir ve boyanın genel performansını düşürebilir.

Tekne ile dolaştıktan sonra karaya çekiyorum. Teknem denizde beklemiyor. Zehirli boya uygulamam gerekir mi?

Tekne denizde beklemediği durumlarda zehirli boya uygulamasına gerek yoktur. Zehirli boyalar sudan teması kesildikten sonra ve karada kuruduktan sonra fonksiyonlarını yitirirler. Bu nedenle karada bekleme yapan teknelerde zehirli boya kullanımı tavsiye edilmez. Denizden çıktıktan sonra sünger veya basınçlı su ile yapılacak bir temizlik, tekne altında oluşan yosun ve lezlerin dökülmesini sağlayacaktır.

Teknenin dış yüzeylerini epoxy esaslı bir sonkat boya ile boyayabilir miyim?

Epoxy esaslı boyaların sararma ve renk koruma dirençleri zayıftır. Direk güneş ışığına maruz kaldıkları takdirde tebeşirlenme, kireçlenme, sararma, renk atma gibi sorunlar yaşarlar. Kimyasal ve fiziksel dayanıklılıkları etkilenmese de dış ortamda görsel, estetik özellikleri etkilenir. Bu nedenle, yatlarda, kotralarda, yelkenlilerde ve diğer ticari olmayan keyif teknelerinde dış ortamın epoxy boya ile boyanması tavsiye edilmez.

Poliüretan esaslı sonkat boyayı rulo veya fırça ile uygulayabilir miyim?

Poliüretan boyalardan en iyi performansı alabilmek için tabanca uygulaması tavsiye edilir. Ancak rulo veya fırça uygulaması da yapılabilir. Bunun için tiner olarak 8004 Fırça-rulo tineri kullanmanız gereklidir. Fırça-rulo uygulamalarında kullanılan tiner oranı, tabanca uygulamalarına göre daha az olmalıdır (maks. %10-20). Yine de fırça-rulo uygulamalarından tatmin edici bir sonuç alabilmek için, boyayı uygulayan kişinin fırça-rulo uygulamaları konusunda deneyimli olması gereklidir.

Teknenin bakım aşamasında sonkat boyanın komple kaldırılması mı gereklidir?

Teknede macun ve epoksi gibi yapısal tamiratlar yapılmayacaksa ve sonkat boya üzerinde soyulmalar, ezilmeler, belirgin deformasyonlar yoksa pasta-polish işlemi ile sonkat boya bakımı yapılabilir. Teknomarin poliüretan sonkat boyaları, pasta-polish işlemini kabul etmektedir.

Dış taraftan epoksi-elyaf ile kaplanan teknenin iç kısmında nasıl bir uygulama yapmak gerekiyor?

Teknenin iç kısmında, epoksi-elyaf işlemi yapılmaması gerekir; yapıldığı takdirde ahşabın hava alması engellenmiş olur. Ancak yine epoksi sistem kullanılarak koruma altına alınır. İç kısımda, ahşabı yine aynı şekilde emprenye astarı ile doyurduktan sonra tercihe göre solventsiz epoksi boya uygulanabilir.

Teknenin gövdesine tavsiye ettiğiniz epoksi-elyaf kaplama işlemi yapılınca ahşap hapsolmuş oluyor. Ağaç hava alamayarak çürüme yapmaz mı?

Epoksi elyaf kaplama işlemi, tekneye sadece dış yüzeyinden yapılıp, iç kısımdan yapılmamaktadır. Dış taraftaki kaplama işlemlerine başlarken, en önemli husus, işlem yapılacak olan ahşabın kuru, nem ve kirden arınmış, güzel havalanmış olmasıdır. Zemin eski poliüretan macun veya yağlı macun sisteminden, epoksi sisteme dönecekse, zemindeki eski malzemenin komple kaldırılması gerekir. Ahşaba ulaşana kadar temizlik yapılır. Ahşabın üzerine uygulanan emprenye astarı ahşabın içerisine nüfuz ederek, ağacı çürümeye karşı, küf ve mantarlara karşı korur. Ancak nemli bir ağaç havalandırılmadan üzerine kaplama işlemleri yapılırsa, içeride hapsolan nem, çürümeye yol açabilir.

Teknenin gövdesine tavsiye ettiğiniz epoksi-elyaf kaplama işlemi yapılınca ahşap hapsolmuş oluyor. Ağaç hava alamayarak çürüme yapmaz mı?

Epoksi elyaf kaplama işlemi, tekneye sadece dış yüzeyinden yapılıp, iç kısımdan yapılmamaktadır. Dış taraftaki
kaplama işlemlerine başlarken, en önemli husus, işlem yapılacak olan ahşabın kuru, nem ve kirden arınmış, güzel
havalanmış olmasıdır. Zemin eski poliüretan macun veya yağlı macun sisteminden, epoksi sisteme dönecekse,
zemindeki eski malzemenin komple kaldırılması gerekir. Ahşaba ulaşana kadar temizlik yapılır. Ahşabın üzerine
uygulanan emprenye astarı ahşabın içerisine nüfuz ederek, ağacı çürümeye karşı, küf ve mantarlara karşı korur.
Ancak nemli bir ağaç havalandırılmadan üzerine kaplama işlemleri yapılırsa, içeride hapsolan nem, çürümeye yol
açabilir.

Bu tarz bir epoksi kaplama uygulamasının yaklaşık maliyeti nedir?

Ürün sarfiyatları zemin yapısına, bozukluğuna ve özellikle macun kullanım miktarına göre değişmektedir. Ancak komple sistem bir kaplamanın malzeme maliyeti metrekare başına ortalama 50-150 € arasında değişir. Bu değişkenlik kullanılacak macun tipine ve macun kalınlığına göre değişir. İşçilik masrafı olarak da en az malzeme maliyeti kadar bir tutar düşünmek gerekir.

Teknomarin olarak boya uygulamaları yapıyor musunuz?

Teknomarin olarak hizmetlerimiz arasında uygulama yapmak yoktur. Boya üretimi, satışı ve uygulama yapılan projeler için proje denetimi ve raporlanması hizmetlerimiz vardır.

Teknemi boyamak için ne kadar ürün kullanmam gerektiğini nasıl hesaplayacağım?

Bunun için ürün teknik bilgi formlarında yer alan teorik ve pratik kaplama değerlerine bakabilirsiniz. Solvent içeren ürünler için pratik kaplama değerleri daha doğru ürün miktarları verecektir. Belirtilen kaplama değerleri, tavsiye edilen kat kalınlıkları için verilmiştir; beraber değerlendirilmelidir.

Zemindeki eski boyanın iyi veya kötü durumda olduğuna nasıl karar verilebilir?

Kötü durumdaki boyalar, kabarcıklanma, çatlama, kabarma ve kalkma gösterirler. İyi durumdaki eski boyalarda, bu gibi sorunlar gözlenmez.

Teknenin sac, alüminyum, ahşap veya fiber olması, kullanılacak sonkat boya cinsini etkiler mi?

Hayır. Önemli olan teknenin zeminine göre doğru astar ve macun seçimlerinin yapılmış olmasıdır. Doğru zemin oluşturma ve astarlama işleminden sonra istenilen sonkat boya sistemi tercih edilebilir.

Sonkat boya işlemi öncesinde küçük tamirler için, çelik macunu kullanabilir miyim?

Polyester-çelik macunlar, oto sanayi için geliştirilmiş, emme yapma özelliği olan, yat boya sistemleri için uygun olmayan ürünlerdir. Bu gibi küçük tamirler için, hızlı kuruma özelliği olan bir epoksi macun (Örn. Teknofiller Repair) kullanabilirsiniz.

Teknemdeki ahşap bölümler için kaç kat vernik uygulaması yapmam gerekir?

Vernikli zeminler, alt katlarında macun veya doyurucu astarlar içermediklerinden dolayı, tüm koruma ve estetik özelliklerini vernik katlarından alırlar. Bu nedenle uygulanacak vernik kat sayısı çok önemlidir. Tatmin edici bir sonuç için, 2 kat emprenye astarı, min. 10 kat dolgu verniği, min. 8 kat sonkat vernik tavsiye etmekteyiz. Bu min.uygulama katları, bir sezonluk bir performans sağlar.

Uyguladığım boya kurumuyor. Sebebi nedir?

Nem çok yüksektir, sıcaklık çok düşüktür, veya A ve B kısımları doğru oranda ve homojen olarak karıştırılmamıştır.

Uyguladığım boya bölgesel olarak kuruma yapıyor. Sebebi nedir?

İyi karıştırma yapılmamıştır, gövdede sıcaklık farklılıkları vardır.

Uygulama sonrasında boya filmi lastik gibi esnek kalmaktadır, tırnak batmaktadır. Sebebi nedir?

Düşük sıcaklıkta kuruma, boya karışımında fazla tiner kullanılması, yanlış karışım oranı etkenlerdendir.

Uygulanan boya kuruduktan sonra zeminden sökülmektedir, soyulmaktadır. Sebebi nedir?

Düzgün zemin hazırlığı yapılmamıştır, çok ince zımpara kullanılmış olabilir, zeminde kirlilik-toz kalmıştır, boya içerisine uygulamacı tarafından fazla anti-silikon katkısı girilmiştir veya boyanın kap ömrü dolduktan sonra uygulama yapılmıştır.

Uygulama sonrasında boya katları birbirinden ayrılmaktadır. Sebebi nedir?

Kat arası bekleme süreleri aşılmıştır, çok fazla beklenmiştir, katlar arası zımpara gerekiyorsa iyi zımpara ve temizlik yapılmamıştır.

Boya uygulamasından sonra zeminde silikonlanma-balık gözü oluşumu oluyor, sebebi nedir?

Sorunun çeşitli kaynakları olabilir. Uygulama yapılan zeminde, su, yağ, silikon, wax, veya benzeri maddelerin kalıntıları kalmış olabilir. Bunun yanı sıra, boya ekipmanlarının içerisinden gelen silikon türevi kalıntılar veya boya işlemi yapılan ortamda devam eden silikon türevi malzemeler kullanılan diğer çalışmalar da bu sıkıntıya yol açabilir. Civarda bakım-boya işi yapılan diğer teknelerde silikonlu cilalar kullanılıyorsa veya boya yapılan ortama silikon-parafin içerikli parfüm kullanan kişiler girdilerse yine silikonlanma görülebilir. Sorunun çözümü için sorunlu boyanın yaş iken kazınarak zeminden kaldırılması gerekmektedir. Daha sonra kuru bir şekilde zımpara da yapılmalıdır. Daha sonra zemin uygun bir yağ-wax çözücü temizleyici ile temizlenmelidir.

Sonkat boya uygulaması sırasında, sonkat boya içerisine anti-silikon katkı eklemenin faydası olur mu?

Antisilikon katkılar, içerisinde silikon ihtiva etmektedirler. Silikon kirlenmesi olan bir ortamda boyanın içerisine katıldıklarında, silikon sorununun daha az belirgin ortaya çıkmasını sağlarlar. Boya atılan ortamda bilinen bir silikon kirliliği var ise, esas çözüm, bu silikon kirliliğini ortadan kaldırmaktır. Uygulanan boyanın içerisine silikon eklemek, çoğu zaman sorunun daha büyümesine yol açar; özellikle tabanca uygulamaları için ortamdaki silikon kirlenmesinin boyutunu arttırır. Bu nedenle antisilikon katkıların kullanımını tavsiye etmemekteyiz.

Sonkat boyanın içerisine vernik karıştırarak parlaklığ ını artırabilir miyim?

Teknomarin sonkat boyaları, kutu içerisindeki halleriyle, maksimum parlaklık seviyesini sağlayacak şekilde geliştirilmiş ve üretilmişlerdir. Kullanıma hazır olan bu ürünlerin içerisine Teknomarin markalı veya başka marka vernik eklemek, sonkat boyanın parlaklığını kesinlikle artırmayacağı gibi, boyada kesilmelere, kuruma sıkıntılarına, yayılma problemlerine, renk ayrışmasına yol açarak istediğiniz sonucu almanıza mani olur.